Viernes, 15 de Diciembre de 2017

Prof. Luis Aragón

MRC Clinical Sciences Centre

Imperial College London, UK

2015 12 04 Luis Aragon minEl Dr. Luis Aragón es investigador del MRC Clinical Sciences Centre y Catedrático de Genética del Imperial College, Londres, Reino Unido. Es también miembro de la Organización Europea de Biología Molecular (EMBO). El objetivo principal de su trabajo es el estudio de los mecanismos moleculares que controlan la correcta segregación de los cromosomas en cada división celular. Para ello, utiliza la levadura Saccharomyces cerevisiae como modelo eucariótico. La investigación de su grupo está centrada en el análisis de la función y regulación de los complejos proteicos cohesina, condensina y SMC5/SMC6, así como en la conexión de los mismos con los mecanismos que regulan la progresión en el ciclo celular. Sus aportaciones en este campo han sido muy relevantes para entender cómo las células previenen la aneuplodía, la cual está asociada con el desarrollo del cáncer y defectos en el nacimiento.

Dr. Luis Aragón is a researcher of the MRC Clinical Sciences Centre and a Professor of Genetics at the Imperial College, London, United Kingdom. He is also a member of the European Molecular Biology Organization (EMBO). The main goal of his work is the study of the molecular mechanisms that control faithful chromosome segregation in every cell division. For this purpose, he uses the yeast Saccharomyces cerevisiae as a eukaryotic model. The research of his group is focussed on the analysis of the function and regulation of the protein complexes cohesin, condensin and SMC5/SMC6, as well as on the connection of them with the mechanisms that regulate cell cycle progression. His contributions in this field have been highly relevant to understand how cells prevent aneuploidy, a condition that is associated with the development of cancer and birth defects.

Publicaciones seleccionadas / Selected publications:

• McAleenan A, Clemente-Blanco A, Cordon-Preciado V, Sen N, Esteras M, Jarmuz A, Aragón L. (2013) "Post-replicative repair involves separase-dependent removal of the kleisin subunit of cohesin". Nature 493:250-4
  • Aragon L, Martinez-Perez E, Merkenschlager M (2013) "Condensin, cohesin and the control of chromatin states". Curr Opin Genet Dev 23:204-11
  • McAleenan A, Cordon-Preciado V, Clemente-Blanco A, Liu IC, Sen N, Leonard J, Jarmuz A, Aragón L (2012) "SUMOylation of the α-kleisin subunit of cohesin is required for DNA damage-induced cohesion". Curr Biol 22:1564-75
  • Baxter J, Aragón L (2012) "A model for chromosome condensation based on the interplay between condensin and topoisomerase II". Trends Genet 28: 110-7
  • Clemente-Blanco A, Sen N, Mayan-Santos M, Sacristán MP, Graham B, Jarmuz A, Giess A, Webb E, Game L, Eick D, Bueno A, Merkenschlager M, Aragón L (2011) "Cdc14 phosphatase promotes segregation of telomeres through repression of RNA polymerase II transcription". Nat Cell Biol 13: 1450-6
  • Baxter J, Sen N, Martínez VL, De Carandini ME, Schvartzman JB, Diffley JF, Aragón L (2011) "Positive supercoiling of mitotic DNA drives decatenation by topoisomerase II in eukaryotes". Science 331:1328-32
  • Clemente-Blanco A, Mayán-Santos M, Schneider DA, Machín F, Jarmuz A, Tschochner H, Aragón L (2009) "Cdc14 inhibits transcription by RNA polymerase I during anaphase". Nature 458: 219-22