Cabecera 2 940 CBMSO CSIC UAM

Prof. Roderic Guigó Serra

Centre de Regulació Genòmica, Universitat Pompeu Fabra

Barcelona, España

2017 11 24 Roderic portRoderic Guigó Serra se licenció en Biología en la Universitat de Barcelona en 1981, llevando a cabo su tesis doctoral en estadística, en esa misma universidad. Realizó el postdoc (1988-1993) en el Molecular Biology Computer Research Resource, Dana Farber Cancer Institute, Harvard University (Division of Biostatistics) BioMolecular Engineering Research Center, Boston University and Theoretical Biology And Biophysics Group (Los Alamos national Laboratory). En 1994 regresó a Barcelona como investigador en el Institut Municipal d’Investigació Mèdica (IMIM) y desde el año 2001 es Profesor asociado en la Universitat Pompeu Fabra. Desde 2005 es el Coordinador del Bioinformatics Programme en el Centre de Regulació Genòmica (CRG). Ha participado en dos de los grandes proyectos científicos en el ámbito de la genómica y la bioinformática: el Proyecto Genoma Humano y el proyecto ENCODE. Su nombre figura en la lista 2016 Highly Cited Researchers, con artículos publicados en las más prestigiosas revistas (http://www.crg.eu/roderic_guigo#block-block-2). Aparece en el listado de los 100 personajes más influyentes en el devenir del año 2017 en España.

Su grupo de investigación se está centrando en los estudios de señales implicadas en especificación génica encontradas en las secuencias genómicas (promotores, sitios de splicing y de inicios de la traducción, etc), así como en sus mecanismos de reconocimiento y procesamiento, y en su evolución. Además están desarrollando software para la predicción y anotación en secuencias genómicas. Algunos de sus proyectos actuales son: evaluación de programas de predicción génica y desarrollo de su software, búsqueda de selenoproteínas en el genoma, predicción génica mediante genómica comparativa, splicing, evolución de la estructura génica y, reconstrucción filogenética

Para más información ver: http://www.crg.eu/roderic_guigo

Rodric Guigó Serra studied Biology at Universitat de Barcelona (1981), where he also obtained his PhD in Statistics. He performed his postdoc (1988-1993) at the Molecular Biology Computer Research Resource, Dana Farber Cancer Institute, Harvard University (Division of Biostatistics) BioMolecular Engineering Research Center, Boston University and Theoretical Biology And Biophysics Group (Los Alamos national Laboratory). Since 1994 he is an investigator at Institut Municipal d’Investigació Mèdica (IMIM), Barcelona, and since 2001 is an Associate Professor at the Universitat Pompeu Fabra, and coordinator of the Bioinformatics Programme at the Centre de Regulació Genòmica. He has participated in two of the main international scientific projects in genomics and bioinformatics: the Human Genome Project and the ENCODE project. His name appears in the 2016 Highly Cited Researchers, with papers published in the most prestigious journals (http://www.crg.eu/roderic_guigo#block-block-2). He is listed in the 100 most influent people in Spain for 2017.

His research group focuses on the investigation of the signals involved in gene specification in genomic sequences (promoter elements, splice sites, translation initiation sites...). They are interested both in the mechanism of their recognition and processing, and in their evolution. In addition, the group is also involved in the development of software for gene prediction and annotation in genomic sequences. Some of their current projects are: Evaluation of gene prediction programmes and related software, genome-wide search for selenoproteins, gene prediction by comparative genomics, splicing, gene structure evolution and, phylogenetic reconstruction.

For additional information see: http://www.crg.eu/roderic_guigo